Tuesday, January 19, 2010

Tempoh berpuasa tidak jejas kualiti susu

Tempoh berpuasa tidak jejas kualiti susu"ANAK saya berusia enam bulan dan masih menyusu badan. Jika saya berpuasa, adakah ia akan mengurangkan kuantiti susu?," Ini persoalan yang paling lazim disuarakan ibu-ibu muda. Adakah puasa akan menjejaskan kuantiti susu? Adakah menyusukan anak boleh menyebabkan dehidrasi.
Umumnya, menyusukan anak di bulan Ramadan tidak jauh berbeza dengan-bulan lain. Ini kerana menyusukan bayi adalah mengikut keperluan bayi dan bukannya sepanjang waktu. Kuantiti dan kualiti susu masih sama di bulan Ramadan, seperti hari-hari lain. Bayi juga tidak akan terjejas. Malah jika si ibu berpuasa 24 jam pun, kandungan lemak dalam susu tidak akan berubah. Apa yang mungkin berubah jenis lemak dalam susu itu bukan jumlahnya. Pakar Runding Perbidanan dan Sakit Puan, Pusat Rawatan Az-Zahra, Bangi, Dr Noraini Nor berkata, menyusukan bayi bermaksud ibu seharusnya memilih diet yang baik mengandungi semua jenis makanan dalam piramid makanan.
Katanya, pemakanan kaya protein dan kalsium dapat meningkatkan pengeluaran air susu. “Disarankan, ibu menyusukan bayi mengambil air yang banyak, melebihi lapan gelas sehari. Pengambilan susu akan meningkatkan kualiti air susu. Ini kerana keperluan kalsium untuk ibu mengandung adalah sebanyak 1000mg sehari. Bagaimanapun, biasanya badan ibu akan memastikan kualiti air susu adalah tidak berubah,” katanya. Jelas Dr Noraini, kemungkinan untuk berlaku dehidrasi pada bulan Ramadan adalah sangat rendah. Ini kerana berpuasa hanya mengambil masa yang pendek berbanding mereka yang berhadapan masalah kebuluran. Apa yang penting, pengambilan air yang secukupnya sepanjang berpuasa. “Jika berlaku masalah kekurangan susu, apa yang boleh dilakukan adalah meningkatkan kekerapan penyusuan. Jika boleh, tingkatkan kekerapan penyusuan setiap dua ke dua setengah jam sekali supaya pengeluaran hormon oxytocin bertambah untuk mengekalkan pengeluaran air susu,” katanya.
Dr Noraini berkata, tidak dinafikan kadang kala wanita yang menyusukan bayi terpaksa mengambil cuti untuk memastikan penyusuan intensif. “Penyusuan oleh bayi adalah lebih baik berbanding dengan pam kerana ia akan menghasilkan lebih banyak air susu,” katanya.

No comments:

Post a Comment