Thursday, February 4, 2010

Tajdid Iman: Pendakwah usah mudah termakan fitnah

TEGANG dengan persaingan politik, isu perkauman dan sensitiviti agama, sedikit sebanyak mempengaruhi sikap umat Islam. Keadaan ini tentangan berat yang mesti dipikul pemimpin negara, ulama dan umat seluruhnya. Kita wajib bersyukur atas setiap kejadian yang tertulis sebagai takdir umat ini, setiap musibah mesti menghantar sebuah mesej penting daripada Allah SWT.

Selepas sibuk bertegang urat sedaya upaya menuntut nama Allah disucikan daripada sebarang kekotoran yang akhirnya melahirkan aksi ganas individu tidak bertanggungjawab di beberapa masjid dan gereja, ia menambah lagi sakit hati umat Islam dan Kristian di negara ini.

Seandainya kita boleh bersahabat dengan mereka tanpa diiringi ketakutan tidak berasas. Rasulullah SAW pernah bersahabat dengan seorang pemuda Yahudi, ketika pemuda itu sakit dengan penuh kasih sayang Baginda menziarahinya sehingga menimbulkan ikatan hati antara mereka yang melahirkan syahadah di penghujung hayat pemuda berkenaan.

“Sesungguhnya ada seorang anak Yahudi yang berkhidmat kepada Nabi SAW sakit lalu Bagidna menziarahinya sedangkan dia ketika itu dalam keadaan sakit menghadapi maut. Nabi SAW menyerunya kepada Islam, lalu ia melihat kepada bapanya yang berada di sebelah kepala lalu bapanya itu berkata: Taatilah Abul Qasim (Nabi SAW) lantas dia memeluk Islam kemudian meninggal dunia.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari, Abu Daud dan Imam Ahmad).

Memang tidak dinafikan wujudnya makar kuffar setiap zaman, mubaligh Kristian ada sedikit hasil di Indonesia, Filipina dan negara miskin di Afrika. Jaringan dakyah mereka direstui penjajah dulu hingga zaman moden kini. Namun, mereka hanya mampu menukar akidah dengan kesenangan hidup untuk orang miskin dan jahil yang pasti tidak akan berakar kuat sedangkan dakwah Islam semakin hari semakin menerjah negara maju dengan peningkatan semakin ketara selepas tragedi 11 September.

Hal ini terbukti dengan negara Eropah dan Amerika kian takut dengan virus yang mereka namakan Islamophobia. Takut terancam ialah sifat semula jadi manusia, namun umat Islam diharap mampu bertindak secara rasional tanpa mengetepikan bimbingan wahyu dan sunnah Nabi SAW dalam memandang setiap isu terutama usaha ejen yang mahu memurtadkan umat Islam. Kita dituntut bersikap adil dan berpegang pada bukti kukuh dalam berdepan isu murtad.

Adakah bukti mubaligh sudah bertapak di Malaysia dan berjaya memurtadkan orang Islam? Berapakah bilangannya dan apakah ia membabitkan bangsa Melayu atau saudara baru saja yang tidak terbimbing selama ini? Semua itu boleh dipersoalkan di jabatan agama Islam setiap negeri. Jika ternyata bukti itu amat membimbangkan, apakah mungkin pemimpin dan ulama tanpa mengira parti tidak mahu bertindak.

Namun, langkah pencegahan juga tidak sepatutnya dibekukan jika tiada bukti kukuh kerana khabar angin sudah cukup merisaukan kita dan wajib setiap individu meneliti langkah dakwah umat Islam sendiri sebelum meneliti dakyah penganut agama lain.

Dakwah Islam patut disusun dan dirancang dengan kemas melalui individu atau kelompok dan kumpulan dakwah tanpa menyibukkan diri dengan isu perpecahan sesama sendiri akibat pendekatan berbeza. Jika yang berqunut tidak cukup tenaga untuk berdakwah ke pedalaman Orang Asli, mengapa dipersoalkan isu tauliah kepada ulama yang tidak berqunut jika mahu berdakwah?

Umat ini sebenarnya kekurangan pendakwah seperti masyarakat sibuk mempersoalkan kurangnya tenaga doktor di hospital atau polis di kawasan perumahan mereka. Semua setuju bahawa pendakwah, doktor dan polis amat diperlukan untuk kesejahteraan masyarakat. Tanpa mereka takkan mungkin keamanan dan kedamaian wujud.

Oleh itu, setiap organisasi dakwah perlu mampu berperanan melebihi pendakyah yang benar-benar tangguh membela keyakinan mereka. Kekuatan merancang, mengatur kerja dan menyusun strategi menjadi faktor kejayaan kumpulan dakwah. Umat amat merindui pendakwah yang amanah, kasih dan sayang, jujur dan ikhlas tanpa menyimpan agenda peribadi.

Persaingan dengan pendakyah agama lain dalam medan sebenar perlu benar-benar dirasai umat Islam. Jangan hanya pandai berkata-kata tetapi tiada realitinya, di manakah pendakwah Islam saat umat dilanda buta al-Quran dan al-Sunnah dan ketika umat kelaparan lagi miskin akibat tidak tercapai sentuhan zakat? Di manakah anda ketika masjid sepi tanda umat yang lalai dan tandus ilmu?

Ke manakah hilangnya seruan persatuan, rahmatan lil alamin kepada umat yang jahil lagi taksub, fanatik tak kenal kompromi apatah lagi toleransi akibat kejahilan dan buta agama? Bahkan diapi-apikan lagi bahang permusuhan kepada agama lain, disebarkan cerita rekaan yang menakutkan mengenai strategi perang orang kafir sehingga menimbulkan syak wasangka, kebencian dan dendam.

Pada hal cerita itu tidak pun menggambarkan kenyataan sebenar kerana amat kekurangan dalil dan bukti kukuh yang menunjukkan kejahatan mereka secara langsung sebagai umat minoriti. Namun pada masa sama, golongan yang mendakwa sebagai khairu ummah ini hanya suka duduk bersembang di kedai mamak mereka cerita dan menabur fitnah. Jika dibiarkan seruan kebencian ini, boleh menimbulkan aksi ganas yang menggugat keselamatan negara seperti di negara lain yang menjadi mangsa berikutan tiada rasa toleransi sesama umat beragama.

Pada hal untuk mengelak daripada rusuhan kaum dan agama dalam masyarakat Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang membunuh kafir muahad (orang kafir yang membuat perjanjian damai dengan kerajaan Islam), dalam riwayat lain sesiapa yang membunuh ahli zimmah, ia tidak dapat mencium bauan syurga.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari)

Ketika semakin ramai penduduk dunia memahami pentingnya menjaga keamanan bersama dengan mewujudkan sikap saling menghormati dan berlaku adil, takkan umat Islam di Malaysia baru hendak mencuba bermain api?

Amat malang lagi jika sarjana Islam dan pendakwahnya mudah termakan api fitnah. Umat ini memerlukan dai bermata jeli dan berhati kapas yang mampu memandang isu dengan bimbingan dalil sahih dan melembutkan setiap aksi dakwahnya supaya terusik jiwa umat yang mendengar seruannya.



Penulis ialah Mufti Perlis kini menjadi tamu Pusat Kajian Islam di Universiti Oxford, United Kingdom

No comments:

Post a Comment