Thursday, February 4, 2010

Toleransi bukan sampai gadai maruah Islam

BERMULA dengan berita sedih dari selatan tanah air iaitu kemangkatan Sultan Johor Almarhum Sultan Iskandar dan ini kemudiannya disusuli pemasyhuran anakanda baginda Tunku Ibrahim sebagai Sultan Johor. Sultan Ibrahim dimasyhurkan sebagai Sultan Johor kelima dan mengangkat sumpah jawatan serta berikrar mempertahankan Islam pada setiap masa.

Upacara itu dilaksanakan dalam keadaan yang amat dukacita kerana kemangkatan Almarhum ayahanda baginda disusuli dengan baiah rakyat yang diketuai Menteri Besar Johor yang melaungkan ‘Daulat Tuanku’ kepada Sultan yang baru. Seterusnya putera sulung Sultan Ibrahim pula dilantik menjadi Tungku Mahkota Johor bagi memenuhi susur galur warisan diraja Johor .

Keberangkatan Yang di-Pertuan Agong ke Jerman bagi menjalani rawatan pula membawa kepada Timbalan Yang di-Pertuan Agong memangku jawatan Yang di-Pertuan Agong selama ketiadaan baginda. Baginda Pemangku Yang di-Pertuan Agong juga bersumpah menjalankan tanggungjawabnya sebagaimana yang diperuntukkan oleh perlembagaan manakala di Kedah pula jemaah pemangku Raja dilantik bagi menjalankan tugas Sultan semasa baginda memangku jawatan Yang di-Pertuan Agong itu. Ketika ketiadaan Sultan Kedah, Jemaah Pemangku Raja inilah yang menjalankan tugas Sultan sebagaimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Negeri .

Di Pahang pula, Tengku Mahkota Pahang bertitah berjanji akan menyelesaikan kes Kartika Sari Dewi dalam masa sebulan. Baginda juga bersedia berjumpa Kartika bagi mendengar keluhan rasa hati dan permasalahan Kartika dan kenapa hukuman sebatan syariah terhadap beliau belum dilaksanakan lagi.

Sebatan syariah yang amat berbeza daripada sebatan sivil itu sering kali disalahertikan oleh pelbagai pihak. Walaupun sudah banyak penerangan diberikan mengenai sebatan syariah itu, ia bagai mencurah air di daun keladi.

Di Kuala Lumpur pula, Mahkamah Tinggi Sivil memutuskan keputusan Pemangku Raja Kelantan tidak boleh diadili oleh Mahkamah. Ia berada di dalam bidang kuasa Majlis Perajaan Negeri dan tidak boleh di bawa ke mahkamah untuk dibicarakan.

Ketegasan Sultan Selangor umpamanya mempertahankan bahawa kalimah Allah tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam bagi merujuk agama mereka adalah manifestasi fungsi Raja-Raja Melayu masih tidak boleh dipinggirkan. Sultan Selangor langsung tidak berganjak dengan pegangan itu walaupun beberapa ahli politik di kalangan kerajaan atau pembangkang mendahului baginda dalam isu ini. Isu berkaitan kalimah Allah adalah isu besar yang boleh menggugat akidah umat Islam. Keprihatinan Sultan Selangor itu memang kena pada tempatnya dan sejajar dengan fungsi baginda sebagai Ketua Agama Islam.

Semua perkara di atas menunjukkan bahawa institusi Raja-Raja Melayu di Malaysia masih lagi utuh. Ia hidup dan perlu dipertahankan. Kita perlu ingat bahawa tanah air kita ini bukan saja mempunyai majoriti rakyat berbangsa Melayu beragama Islam, malah yang lebih utama lagi ialah warisan sejarah yang tidak putus sebagai daulah Islamiyah dalam bentuk Kesultanan Melayu. Oleh yang sedemikian, kedudukan dan hak istimewa Islam dan warisan Melayu adalah suatu jalinan yang tidak dapat dipisahkan.

Tidak ada salahnya bersikap toleransi kepada bangsa lain, namun begitu saya tertarik dengan catatan Suzana Othman dalam bukunya bertajuk Ketuanan Islam-Pertuanan Raja Raja Melayu yang berbunyi ‘Wahai saudaraku! Atas nama muhibah, kesatuan dan perpaduan kaum, maka kalau nak bersayang, bersayanglah! Kalau nak berkasih, berkasihlah. Kalau nak berjanji setia, silakanlah! Tapi waspadalah, jangan sampai sayang kita kepada mereka menjadi keterlaluan sehingga sanggup membiarkan maruah diri diinjak-injakkan, jangan sampai kasih kita kepada mereka melampau-lampau sehingga sanggup menikam bangsa sendiri dari belakang, jangan sampai sanggup berjanji setia sehingga lupa batasan, sehingga agama Islam yang menjadi warisan dan junjungan leluhur bangsa tergolok tergadai dek terikut-ikut sangat pada tuntutan-tuntutan mereka yang semakin hari semakin menjadi-jadi.’

Dalam hal yang demikian Raja-Raja Melayu dan rakyat jelata adalah elemen yang saling lengkap melengkapi antara satu sama lain bagi menjadi teras atau jati diri bangsa Melayu Islam. Orang Islam di Malaysia sudah tentu mendambakan Raja-Raja Melayu menjadi benteng akhir mempertahankan agama Islam.

Selain Raja-Raja Melayu juga pihak kerajaan mempunyai tanggungjawab berperlembagaan bagi mempertahankan Islam.

Raja, kerajaan dan rakyat perlu sama-sama berganding bahu mempertahankan kedudukan Islam di bumi Malaysia.



Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia dan boleh dihubungi di zainul.rijal@abubakar.my

Atas apa juga nama dan alasan kedudukan ini tidak boleh dikompromi kerana ia akan hanya memusnahkan jati diri negara yang bertunjang kepada agama Islam. Orang Melayu memang terkenal dengan sikap toleransinya kepada bangsa lain.

Sudah begitu lama Kartika menunggu hukuman dilaksanakan terhadapnya, namun atas sebab-sebab yang tidak dipastikan, ia tidak dapat dilaksanakan. Janji Tengku Mahkota Pahang amat dinantikan Kartika dan saya difahamkan sekarang ini Kartika sedang berusaha mendapatkan tarikh sesuai bagi berjumpa baginda membincangkan isu pelaksanaan hukuman sebatan syariah ke atas beliau.

Selain Raja-Raja Melayu juga pihak kerajaan mempunyai tanggungjawab berperlembagaan bagi mempertahankan Islam. Ini adalah disebabkan ikrar Raja-Raja Melayu untuk mempertahankan Islam pada setiap masa mestilah dipenuhi oleh pihak Kerajaan. Ikrar ini adalah suatu penyataan tegas yang perlu diiringi dengan kesungguhan dan komitmen tinggi untuk direalisasi kerana keabsahan ikrar ini sudah tidak boleh dipertikaikan lagi .

No comments:

Post a Comment